Sneeuwschoenwandelen Italië – Dolomieten

Sneeuwschoenwandelen is een ideale wintersport voor de wandelliefhebber.
Waar een pak sneeuw de ‘normale’ wandelaar het wandelen moeilijk tot zelfs onmogelijk kan maken, is de sneeuwwandelaar juist uitermate blij met een dik pak sneeuw.
Je gespt een paar sneeuwschoenen onder je wandelschoenen, trekt je gamaschen aan, pakt je stokken en zonder verdere hulpmiddelen loop je fluitend de stille witte sneeuwwereld in!
Wandelen op sneeuwschoenen is vergelijkbaar met ‘gewoon’ wandelen. Alleen als je voorop loopt om een spoor te maken in diepe(re) sneeuw vraagt dat wel meer energie.
We organiseren deze sneeuwschoenreizen samen met Sneeuwhaas.

Onze sneeuwwandeltochten maken we met een kleine groep van max 15 personen vanuit een klein bergdorpje in de Noord-Italiaanse Dolomieten. Het dal van Villnöss ligt in het Duitstalige Zuid Tirol, net ten zuiden van de Brennerpas.
Ons hotel ligt op een hoogte van zo’n 1350 meter is maximaal sneeuwzeker. Als we de deur uitstappen kunnen we letterlijk alle kanten op: richting Naturpark Puez Geisler en Parco Naturale Puez Odle, door dalen met kleine dorpjes en uiteraard de bergen in waar bijvoorbeeld de befaamde Aldolf Munkelweg loopt.
Er zijn reizen op 2 inspanningsniveaus: ❆ en ❆❆ (download de reisinfo voor meer informatie).

Kenmerken van deze reis:

• Markante rotsen en pieken van de Dolomieten (Unesco Werelderfgoed)
  • Rustig gelegen, gastvrij 3-sterren berghotel met moderne wellness
  • Uitstekende Zuid-Tiroolse / Italiaanse keuken
  • Enthousiaste en gekwalificeerde, Nederlands sprekende, wintergids
  • Keuze uit niveau: ❆ en ❆❆

Bekijk ook onze sneeuwschoenwandelvakanties in Oostenrijk.

Oostenrijk – Steiermark
Oostenrijk – Tirol
Oostenrijk – Hohe Tauern

Accommodatie

Sneeuwschoenwandelen Dolomieten Hotel Ranuimüllerhof is deze week onze basis voor het sneeuwschoenwandelen. Het ligt net even buiten het kleine dorpje St. Magdalena, met uitzicht over het dal. Achter het hotel liggen de imposante bergtoppen van de Dolomieten. ’s Avonds, na een hele dag in de sneeuw, maak je kennis met heerlijke en smakelijke gerechten uit de lokale Zuid Tiroolse keuken. Bij het ontbijt maken we zelf een lunchpakket klaar voor onderweg.
We hebben de beschikking over een aantal 2-persoonskamers (op indeling) en een beperkt aantal 1-pk’s. Alle maaltijden zijn inbegrepen. Wifi is aanwezig.

Sneeuwwandel programma.

Je kunt kiezen uit 3 data, we reizen met de trein.
Kies voor het niveau dat het beste bij je past, er zijn 3 zwaarte varianten.
Het programma is uiteraard onder voorbehoud van de weersomstandigheden, waarbij de begeleider uiteindelijk bepaalt wat er zal gebeuren.
De wandelingen beginnen vaak bij het hotel maar af en toe maken we ook gebruik van openbaar vervoer, taxibusjes of een kabelbaan om bij de start te komen.

DOL 01: za 30 dec – za 06 jan

DOL 03: za 20 jan -za 27 jan VOL

DOL 05: za 10 feb – za 17 feb

DOL 07: za 24 feb – za 02 mrt

ca. 5-6 wandeluren per dag, ca. 500 – 800 meter ↗ en/of ↘ en → 10 – 15 km.

Dag 01.
Treinreis Amsterdam / Utrecht / Arnhem – Brixen – Dolomieten. Vertrek internationale trein in de ochtend.
Aankomst in het hotel in Villnöss in de avond.

Dag 02 – 07: er wordt een keuze gemaakt uit onderstaande wandelmogelijkheden.
Op dag 2 krijg je ook instructie over het gebruik van de veiligheidsmaterialen.

De Adolf Munkelweg
Een bosrijke route door het Puez-Geisler Naturpark voert ons over een deel van de ‘historische’ Adolf Munkelweg naar een hoogte van ruim 2000 meter. Onderweg hebben we prachtige uitzichten op de Noordwand van het Geisler massief.

St. Magdalena – Latherische Kirche
Vanaf het hotel wandelen we langs almen en traditionele boerderijen, waar de tijd stil lijkt te staan. Onderweg stoppen voor de prachtige fresco’s bij de Latherische Kirche.

Ranui – Dussleralm
Vanuit het hotel lopen we geleidelijk aan naar de Dussleralm, eerst door open veld en al snel door het bos. Rond de boomgrens heb je, bijna vanuit het niets, een verrassende zicht op de Geislergruppe.

Bergtop Gabler
De sneeuwschoenwandeling begint aan de voet ven de Gabler. Via de kam wandelen we met een tamelijk steile klim richting de Gabler, die met bijna 2.600m het hoogste punt van de dag kan worden. Daar hebben we rondom een prachtige 360 graden uitzicht.

Bergdal van de Aferer
We starten bij het Russisch Kreuz. Na een geleidelijk klim krijgen we uitzicht op het reusachtige rotsblok, de Puita of de Pleiterkofel. Bij de Halsl Hütte kunnen we iets eten of drinken en zelfs een rit maken met de ‘Snowtub’.

Rossalm
Een afwisselende sneeuwwandeling die door het bos geleidelijk omhoog voert naar het hoogste punt van de dag (2200m). De meeste tijd zijn we ruim boven de boomgrens. Boven hebben we een spectaculair uitzicht over de omgeving met mooi zicht op het Geisler massief en andere delen van de Dolomieten.

Vilnöss dal en Eur de Bredles
Onderweg vandaag hebben we bijna continu zicht op de bijna 3.000 meter hoge markante pieken en rotswanden van de Furchetta en de Sass Rigais. Mogelijk klimmen we naar de top Eur de Bredles, op 2.150 meter met zicht op de uitlopers van het Valgardena.

Rondwandeling Zendleserkofel
Vanaf de Kaserill Alm, waar een hut staat, wordt het dal steeds smaller, waarbij de toppen hoog boven ons uit torenen. De 2400 meter hoge Zendleserkofel is ons doel. Vanaf de top genieten we van de weidse uitzichten. Op de afdaling komen we langs de Schlütterhütte, waar we een pauze kunnen inlassen.

Rondwandeling Ottohöhe
Een rondwandeling langs een aantal lager gelegen dorpjes. Via St. Magdalena, St. Peter en St. Jakob met hun fraaie kerkjes wandelen we naar de Otthöhe op 1.460m. We krijgen zo een mooie indruk van dit gebied.

Dag 08.
Vroeg vertrek met de trein weer naar Nederland. Aankomst trein Utrecht ca 20.00 uur.