Sneeuwschoenwandelen2019-09-28T08:04:09+00:00

Sneeuwschoenwandelen

Sneeuwschoenwandelen

Kies uit een van de 4 bestemmingen die we in de winter van 2019 / 2020 aanbieden:

Kun je wandelen dan kun je ook sneeuwschoenlopen. Het is een ideale wintersport voor wandelaars.
Als je met één van onze groepsreizen mee gaat hoef je er waarschijnlijk geen extra uitrusting voor te kopen.
De huur van sneeuwschoenen en stokken is inbegrepen. Als je geen gamaschen hebt, moet je die wel aanschaffen. Die zijn essentieel om de sneeuw uit je schoenen te houden.
De techniek heb je in een mum van tijd onder de knie.
De zwaarte van sneeuwschoenwandelen wordt bepaald door:

  1. De steilheid van het terrein.
  2. De diepte van de sneeuw. Een dik pak verse sneeuw loopt veel zwaarder dan sneeuw die al wat langer licht en waar je meer op staat dan in weg zakt. Als je in de sporen van iemand anders loopt is het gelijk al een stuk minder zwaar 🙂

Niet alle reizen zijn even zwaar. We onderscheiden 3 categorieën:

1 – Ontspannen
Een lichte wandelweek: we wandelen circa 4 wandeluren per dag met meerdere pauzes in een rustig tempo over glooiende terrein met (veelal) geprepareerde paden en af en toe steile stukken en/of diepe sneeuw en/of harde bevroren stukken:

  • 300 – 500 meter stijgen en/of dalen en een afstand van 7 – 12 km.

2 – Actief
Een actieve en gemiddeld inspannende wandelweek: we wandelen circa 5 wandeluren per dag met enkele pauzes in een gemiddeld tempo door heuvelachtig terrein met geprepareerde paden en regelmatig steile stukken en/of diepe sneeuw en/of harde bevroren stukken.

  • 500 – 750 meter stijgen en/of dalen en een afstand van 10 – 15 km.

3 – Sportief
Een sportieve en zwaardere wandelweek: we wandelen circa 6 wandeluren per dag in een vlot tempo met een lunchpauze, door bergachtig terrein met veelal steile stukken en/of diepe sneeuw en/of harde bevroren stukken en zelden geprepareerde paden.

  • tot 900 meter stijgen en/of dalen en een afstand van rond 15 km.