Rhätische Bahn

Rhätische Bahn trektocht

Wandelen van hotel naar hotel door de imposante bergwereld van Graubunden. De Rhätische Bahn trektocht heeft als thema de Rhätische Bahn, een fascinerende smalspoorweg die is aangelegd in moeilijk bergterrein. Vanwege het landschap werd gekozen voor een smalle spoorbreedte (1000 mm) waardoor er kortere bochten gemaakt konden worden. Zelfs met deze smalle spoorbreedte heeft men echter nog keertunnels in de bergen moeten maken waar de trein in grote cirkels hoogte wint.Rhatische-bahn met het viaduct bij Brusio

Je eerste overnachting is in het beroemde en mondaine Davos. Hier start je trektocht door de gevarieerde bergwereld van Graubünden. De smalspoorlijn van de Rhätische Bahn is daarbij de leidraad. Van diverse locaties kun je de technische hoogstandjes bewonderen die bedacht zijn om de spoorlijn in dit gebied aan te kunnen leggen.

Iedere dag is het mogelijk om te kiezen uit een zwaardere en minder zware route. Voor de minder zware/lange routes dien je soms een stukje gebruik te maken van het openbaar vervoer. Soms maak je dan gebruik van de rode treinen van de Rhätische Bahn (kosten niet inbegrepen).

Accommodatie

De overnachtingen zijn in prima hotels op basis van een 2-persoonskamer.

Dagprogramma Rhätische Bahn trektocht

Dag 1.
Aankomst in Davos.

Dag 2.
Lijnwandeling: Davos – Filisur, 18 km – 6,5 uur; 350 m. stijgen / 550 m dalen (of 10 km – 3,5 uur).
Je wandelt door het dal dat is gevormd door de rivier Landwasser. Hoogtepunt van de dag is het Landwasser Viaduct waar de treinen op grote hoogte overheen rijden.

Dag 3.
Lijnwandeling: Filisur – Bergün, 17 km – 5,5 uur; 1000 m. / 610 m (of 10 km – 3,5 uur).
De 2 dorpjes Filisur en Bergün zijn gescheiden door een nauwe kloof en het heeft heel wat hoofdbrekens en technisch vernuft gekost om een oplossing te vinden om hier de beroemde Albula spoorlijn aan te leggen.

Dag 4.
Lijnwandeling: Bergün – Samedan, 18 km / 7,5 uur; 1120 m. / 600 m.
Voor het traject Bergün en Preda, hemelsbreed 6 km, heeft het spoor 14 kilometer nodig om het hoogteverschil te overbruggen, via talloze tunnels en bruggen.

Dag 5.
Lijnwandeling: Samedan – Bernina, 16 km / 4,5 uur; 560 m / 50 m. (of 9 km – 2,5 uur).
Je dag begint met een korte treinrit naar Pontresina. Onderweg heb je uitzicht op de imposante Morteratsch Gletsjer en de toppen van het Bernina Massief. Liefhebbers kunnen de Piz Languard van 3289 m. beklimmen. In je hotel op de pas vind je beelden van vroeger en vandaag die laten zien hoe veel moeite het kost deze lijn het hele jaar open te houden.rhätische-bahn over het Landwasser Viaduct

Dag 6.
Lijnwandeling: Bernina – Poschiavo, 19 km / 5 uur; 230 m / 1470 m (of 12 km – 3 uur).
Van de Bernina Pas op 2250 m hoogte daalt het spoor naar Poschiavo op 1015 m. Ook dit deel is weer een voorbeeld van de vindingrijkheid van vakbekwaamheid van spoorwegingenieurs van vroeger.
Onderweg vandaag kun je genieten van fraaie toppen en gletsjers. De kans is groot dat je gemzen en ander wild zult zien.

Dag 7.
Lijnwandeling: Poschiavo – Brusio, 22 km / 7,5 uur; 1260 m / 1480 m (of 12 km – 3,5 uur).
Er zijn meerdere opties om van Poschiavo naar Brucio te wandelen. In alle opties kom je langs het hoogtepunt van de dag: het cirkelvormige spoorviaduct. De RhB kent meer van deze cirkels om hoogte te winnen maar deze is de enige die in de open lucht is gebouwd, de andere zijn in de bergen gebouwd.

Dag 8.
Einde van de Rhätische Bahn trektocht. Met de trein terug naar Davos (of Zürich).

Interessante links

2019-11-11T14:05:53+00:0020 februari 2015|1 Reactie

1 reactie

  1. Martine en Gisèle 28 augustus 2011 om 22:26 - Antwoorden

    Bestemming/onderwerp: Rhätische Bahn Zwitserland

    7 dagen wandelen via Albula/Bernina door de Alpen van Graubunden. Steeds weer sta je versteld van de route die de trein maakt in harmonie met de natuur; over viaducten en door bergen. Een wandeling die voor iedereen te doen is. Je kan varianten lopen in het hooggebergte bij mooi weer en bij regen neem je de lagere route. Wij hebben er elke dag van genoten, elke dag was anders ! Als je tijd over hebt of bij regenweer kan je met de trein een stad bezoeken. Alles perfect georganiseerd. Aan te bevelen aan mensen die houden van natuur en die kunnen stilstaan bij de hoogstandjes van de architectuur bij de bouw van deze treinlijn. De laatste dag rij met met de trein terug naar de beginplaats; dan kan je de wandelroute bekijken die je gelopen heb, wat bijzonder prettig is.

Laat hier een reactie achter